Сравнительный анализ эмоционального состояния студентов разных специальностей одного высшего учебного заведениястатья
Статья опубликована в журнале из списка RSCI Web of Science
Информация о цитировании статьи получена из
Scopus
Статья опубликована в журнале из перечня ВАК
Статья опубликована в журнале из списка Web of Science и/или Scopus
Дата последнего поиска статьи во внешних источниках: 4 сентября 2018 г.
Аннотация:Публикация представляет первый фрагмент большого многопараметрового генетико-социо-психологиче-ского сравнительного исследования состояния здоровья и эмоциональной сферы студентов химического и экономического факультетов Российского химико-технологического университета им. Д.И. Менделеева. Выявлены два фактора, оказывающих существенное влияние на степень выраженности стресса и состо-яние здоровья студентов: отношение к будущей профессии и контакт с разнообразными химическими со-единениями во время лабораторных занятий. В последнем случае, помимо связи с категорией «факультет», выявлена зависимость от продолжительности времени (час/неделя) пребывания в лабораториях. Влияние материального достатка и показателей образа жизни на состояние здоровья и эмоциональной сферы сту-дентов не обнаружено. Представляется корректным выявлять истинное отношение к будущей профес-сии во время вступительных экзаменов (собеседований) с помощью специальных психологических тестов. Такой подход может не только стать базой новой здоровьесберегающей технологии обучения в высших учебных заведениях, но и позволит увеличить число студентов, которые после выпуска будут работать по выбранной специальности. The publication represents the first fragment of the large comparative study, directed to the investigation of factors which negatively influenced to the state of health and emotional sphere of students from Chemical Faculty (CF, 102 persons) and economic (EF, 68 persons) faculties of the same university. For this goal, the genetical,psychological and sociological investigation was included into the study. The block of standard psychological scales, detecting levels of expression of social adoption, alarm, overfatigue and interpersonal relations as well as the subjective welfare scale, are used for anonymous psychological testing. For the analysis of the conduct of life, state of health and influence of socioeconomic factors the special card-interview is created. For the levels of genomic instability evaluation, the micronuclear test on the buccal epithelium cells is used. We found out that students from CF had 3 times more level of stress expression than students from EF. We detected the two significant factors, negatively influenced to emotional sphere: the student’s relation to their future profession and the duration of the contact with chemical compounds during laboratory studies. In the latter case, in addition to correlation with category “faculty”, the dependence on time of duration (hours/week) of laboratory work is revealed. The influence of material prosperity and indicators of a conduct of life on the state of health and the emotional sphere of students aren’t revealed. As the relation to the future profession is proved as an essential factor of students’ quality of life and health, it is represented to be correct to reveal the true relation to the future profession during admission examinations by means of special psychological tests. Such approach can not only become technology of health protection during the training in higher schools, but also to increase the number of students who after release will work on the chosen specialty will allow increase.