Место издания:ЛГУ им. А.С. Пушкина Санкт-Петербург
Первая страница:275
Последняя страница:282
Аннотация:В статье рассматриваются такие вопросы, как теория нарратива, нарративные стратегии, использованные в романе Д. Рубиной. Теоретическим материалом послужили работы М. М. Бахтина о полифонии и диалогичности текста; Ю. М. Лотмана о структуре художественного текста; Б. А. Успенского о поэтике композиции; Ж. Женетта о стратегиях повествования; А. Нюннинга о «контекстно-ориентированной» нарраталогии; Дж. Пира о «дискурсно-ориентированной» нарратологии и пр. Предложена следующая типология нарративных стратегий: мемуарная, репортажная, философская. Сделан вывод о стереоскопичности, полифоничности произведения в интенционально-модальном и жанровом отношении, в контексте системы нарраторов («голосов», акторов).
There are discussed in this article such issues as the theory of narrative, narrative strategies used in the novel by D. Rubina. The theoretical material of it were the works of M. M. Bakhtin on a polyphony and dialogicality of text; Yuri M. Lotman on the structure of the fictional text; B. A. Uspensky on poetics of composition; G. Gennette on narrative strategies; A. Nünning about «context-oriented» narratology; John. Pier about «discourse-oriented» narratology, etc. It was concluded that there is the following typology of narrative strategies in D. Rubina novel: memoir, reportage, and philosophical. It was marked that the main feature of this work of literature is the intentional-modal and genre’s polyphonism, which is also manifested in a system of narrators («votes», actors).